Spiegelprijs 2010

Spiegelprijs 2010 : Filip de Boeck

Met de toekenning van de Spiegelprijs 2010 aan Filip De Boeck heeft de jury een oeuvre
willen bekronen op het snijpunt van verschillende artistieke en academische disciplines. De
benadering van Filip De Boeck is zowel die van de antropoloog als van de kunstenaar, zijn
visie is die van iemand die verder kijkt dan zijn eigen vakgebied.

Dat demonstreerde hij al eerder (in samenwerking met de fotografe Marie-Françoise Plissart en architect Koen Van Synghel) met de veelgeprezen tentoonstelling Kinshasa, de imaginaire stad en nu opnieuw met de indringende documentaire Cemetery State.

De grote Nederlandse cineast Joris Ivens waarschuwde ooit voor wat hij exotic dirt noemde:
”Armoede, gezien door de zonnebril van een toerist of de lens van een filmmaker, dreigt
algauw iets pittoresks te krijgen.”

In Cemetery State is Filip De Boeck erin geslaagd die valkuil te ontwijken. Zoals je in een waterdruppel het heelal weerspiegeld kunt zien, zo toont de reportage van Filip De Boeck over het dagelijkse leven (en de dagelijkse dood) op een begraafplaats in Kinshasa, ons niet alleen een zichtbare, tastbare wereld. Ze toont ons ook de wereld daarachter: een wereld van generatieconflicten en van verzet tegen de bestaande politieke en sociale wanorde.

Een analytische benadering blijkt bij Filip De Boeck betrokkenheid niet in de weg te staan, maar juist te versterken. Dat maakt van Filip De Boeck de terechte winnaar van de Spiegelprijs 2010.